Vissla is vergeleken met een aantal van de grote jongens nog niet heel oud. Eigenlijk nog maar een jaar of zes. Toch lijken ze, zeker hier in Nederland, best wel snel te zijn gegroeid.
Dat komt mede omdat de eigenaar van Vissla, Paul Naude, voorheen werkzaam was bij Billabong als hoofd van het hele gebeuren in de Verenigde Staten. Daarmee wil ik zeggen dat hij meer dan genoeg ervaring in deze business heeft en daardoor wel van wanten weet.
Hij wilde in eerste instantie Billabong overnemen toen het niet zo goed met ze ging in 2013, maar na mislukte onderhandelingen besloot hij een nieuw merk te beginnen.
Ik denk dat hij best een verstandige keuze heeft gemaakt.
Millennial surfer
Als ik Vissla overdreven moest omschrijven zou het een beetje de lumbersexual liefdesbaby van Deus ex Machine en Billabong zijn. Het is stylish, maar ook redelijk hipster.
Een goeie cocktail om de millennial surfer aan te spreken. Surfers als ik. Die hebben namelijk al wat meer geld en houden van mooie spullen of merken. In ruil voor de steun en knaken van millennial surfers, moeten die merken wel hun verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld voor hun impact op deze planeet. Dat proberen ze bij Vissla ook te doen.
Het valt me trouwens op dat er redelijk veel surfers in Nederland Vissla dragen, vooral in het water. Dat is niet gek als je bedenkt dat ze hippe producten maken die relatief betaalbaar zijn.
Vissla heeft zijn branding de afgelopen jaren naar mijn mening meer dan on point. Ze lijken als een van de weinige grote jongens makkelijker met hun tijd mee te bewegen en een nieuwe generatie te snappen. Waarschijnlijk ook omdat ze toch nog redelijk nieuw en klein zijn.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd wat ze met hun imago doen zodra de hele social justice hipster hype weer is overgewaaid. En dat bedoel ik echt niet negatief, want ik koop zelf ook kleding van Vissla.
Kleur
Kenmerkend is vooral dat Vissla de eerste is die sinds lange tijd weer wetsuits aanbieden in kleur. Het zijn geen hele felle kleuren, maar vooral donkere aardetinten als wijn, olijfgroen en antraciet.
Qua trends hebben de afgelopen tien tot vijftien jaar voornamelijk zwarte wetsuits gezien. Als je een opvallend pak aan had was je best wel een beetje een kook. Overdreven, ik weet het, maar ik heb inmiddels al vaker laten zien dat veel surfers stiekem een beetje achterlijk zijn. Ergens snap ik het wel, want 95% van de surfers kunnen helemaal niet echt surfen en waarom zou je dan op willen vallen in het water.
Ze hebben bij Vissla natuurlijk ook gewoon zwarte pakken, maar hun stijlkeuze valt wel duidelijk op.
Andere merken beginnen dit nu ook langzaam weer op te pakken en te proberen. Toch krijgt Vissla redelijk wat shit over zich heen omdat gekleurde wetsuits slechter zouden zijn voor het milieu, maar dat is dikke onzin. Ga ik je zo uitleggen.
Ik heb gezworen dat ik wetsuits in al deze reviews niet ga beoordelen op uiterlijk, maar voor sommige merken, waaronder Vissla, is dat juist hun unique selling point. Ik zal het in dit geval dus zo strak mogelijk proberen te houden.
Van Vissla heb ik in ieder geval een ‘Rifle’-kleurige gekregen.
Ik noem dat gewoon groen.
Branding en prijs
Een 7 Seas Full Suit 4/3mm kan je al krijgen voor €269. Daarmee vallen ze qua prijs in het lagere gedeelte van middensegment wetsuits. de 7 Seas Wetsuit series is overigens ook de goedkoopste lijn van Vissla.
Mooi om te zien hoe ze met zo’n benaming eigenlijk aan willen geven dat deze wetsuits voor iedereen en overal zijn. Denk er maar eens over na.
Dat valt vooral op als je hun andere lijnen bekijkt en deze namen vergelijkt met de namen (van lijnen) van andere merken. Andere merken hebben vooral over the top wetsuitnamen die met uranium lijken te zijn bestraald en met steroïden zijn ingespoten.
Die van Vissla zijn heel erg gericht op inclusiviteit en identificeren met wat je gaaf vindt of waar je surft. Marketing waar jonge mensen gevoeliger voor zijn.
E-book
Mijn plan is om later een e-book te publiceren waarin ik dieper op bepaalde onderwerpen in ga. Bij veel reviews is er namelijk overlap of het is redelijk complex. Ik ga niet 17 keer hetzelfde verhaal vertellen of zover uitweiden dat het bijna niet relevant is voor de review. Af en toe zal ik wel wat meer moeten vertellen, dat doe ik dan ook, maar voor de volledige verdieping zal ik je dan verwijzen naar het e-book. Wanneer ‘ie precies af is kan ik nog niet zeggen.
De specs
Laten we eerst het label erbij pakken. Dit keer geen flashy boekje, maar een minimalistisch gestileerd en aards gekleurd kaartje met een gevlochten touwtje. Volledig in lijn met het hele verhaal hierboven.
Op de voorkant staat:
‘Everything you need in a wetsuit, nothing you don’t.’
En eronder
‘Warm & Stretch
Tailored fit
Durable & water tight’
Die slogan verraadt echt al heel veel over het wetsuit, hun prijs en wat hun visie is, maar wat eronder staat vind ik een beetje zwak. Als ik een auto verkoop doe ik er ook geen flyer bij met
‘Droog & snel rijden
Bij je bestemming komen
Met een mooie lak’
Beetje overbodig, maar zo erg is het niet. Ze zijn in ieder geval consequent in hun branding, maar subtiliteit is bij zo’n soort ‘merkpersoonlijkheid’ heel belangrijk. Je moet ook weten wanneer het genoeg is.
En ja, dat was een haiku net.
Op de achterkant van het kaartje wordt het al wat spannender en vind je zoals gebruikelijk de marketingtermen, maar ook weer op de Vissla manier. Vooral met gevoel, ervaringen en aandacht.
Vanaf nu ga ik overigens niks meer zeggen over hun branding, want dat is flauw. Je snapt mijn punt. In het e-book vertel ik je meer over branding en marketing en wat de invloed daarvan is op jouw perceptie van een wetsuit en welke je moet kopen.
Dit zijn de specs:
• 100% Super stretch limestone based neoprene – lighter, warmer, softer, stretchier, easier to put on and take off, and allows for more freedom of movement; vertel ik hieronder meer over.
• Thermal Brain Fuzz lining insulates heat and dries fast; check ook maar hieronder.
• Dope Dyed Fabric – a softer, eco-friendly, anti-fade stretch jersey made by Bluesign approved mills; zelfde verhaal. Je leest het hieronder.
• Tailored fit – anatomically correct engineered body lines allow for unrestricted performance and warmth; Niet echt bijzonder. Hoort elk pak binnen dit prijssegement te doen, maar ze bedoelen dat ze een iets getailleerdere aansluiting hebben. Heeft onder anderen te maken met hoe ze hun neopreenpanelen uit de lap neopreen te knippen. Vertel ik in het e-book meer over.
• Chest-zip entry, minimal bulk with contoured water tight design; voordeel van rits soorten leg ik uit in het e-book.
• Tripled glued, double blind stitched seams; blijkbaar worden eerst alle panelen individueel op de zijkanten gelijmd. Hierdoor krijg je de eerste twee gelijmde randen. Daarna worden deze twee gelijmde randen, van elke losse paneel, aan elkaar gelijmd worden, met andere woorden de derde lijming. Het zou nog stevigere naden moeten opleveren dan een enkele keer lijmen, maar dat valt lastig aan te tonen. Double blind stitch houdt trouwens in dat de neopreenpanelen zowel aan de binnen- als de buitenkant blind gestikt zijn. Het stiksels gaat dus niet volledig door het paneel heen om te voorkomen dat neopreen scheurt of er onnodig water via de naden naar binnenloopt. Leg ik nog uit in het e-book.
• Vissla super stretch Neo 2.0 tape allows for maximum seam sealing while having unrestricted stretch and comfort; vrij normaal. Een neopreentaping over die gestikte en gelijmde naden ter versteviging, maar ook om water nog verder buiten te houden als de naad wat los gaat laten. Binnen dit prijssegment zie je dat de meeste merken dit op de meeste naden wel hebben.
• Easy access secure key cord; deze zit bij je borst, in plaats van op je enkel, en het platte touwtje is van beter kwaliteit dan gemiddeld. Ook veel makkelijker los te maken dan de normale die touwtjes lijken op haarelastiekjes.
• Knee pad, Supratex abrasion resistant for flexibility and strength; standaardspul, supratex is een rubber met een textuur wat tegen een stootje kan. Perfect voor kniestukken.
• Liquid tape cuff seals to prevent flushing at cuffs; vrij standaard. Houdt warmwater binnen, probeert koud water bij wipeouts buiten te houden. Werkt als gemiddeld.
• Glideskin on the neck seals to skin to prevent flushing; ongelined neopreen op de nek om warm water binnen te houden en koud water bij wipeouts buiten te houden. Werkt ook als gemiddeld.
Ze geven zelf al aan dat dit pak redelijk recht toe recht aan is. Het geeft je wat je nodig hebt en verder niks. Als je in deze review dus merkt dat ik wat droog en nuchter ben, dan komt dat waarschijnlijk precies door het feit dat dit pak eigenlijk heel basic is en dat ook gewoon Vissla’s filosofie is.
Dat is juist iets goed, want ik ga beoordelen of dat het een goed pak maakt.
Materiaal
Vissla laat zijn pakken maken bij dezelfde fabrikant als 95% van alle andere wetsuits. Daardoor is er veel overlap tussen pakken van verschillende merken. Omdat bijna elk merk zijn eigen paneelconstructie aanlevert verschillen pakken vaak voornamelijk op pasvorm.
Dat ze 100% Super stretch limestone based neoprene gebruiken is dus niet extreem bijzonder. Dit is verhoudingsgewijs het meest duurzame, rekbare en warme neoprene wat deze fabrikant levert en heel veel merken gebruiken exact hetzelfde neopreen.
Vaak wordt gedacht dat limestone (kalksteen) neopreen beter voor het milieu is dan het standaard neopreen dat uit petroleum wordt gemaakt. In eerste instantie zou je zeggen van wel, maar om kalksteen bewerkbaar te maken en er de elementen uit te halen om neopreen van te maken kost ontzettend veel energie. In het e-book leg ik nog uit hoe dat gaat, maar staar je niet blind op het feit dat kalksteen neopreen eigenlijk weinig tot eigenlijk helemaal niet beter is dan standaardneopreen
Aan de binnenkant heeft dit pak ook zo’n donslaagje. Vergelijkbaar en geïnspireerd op de Flashlining van Rip Curl. Het Thermal Brain Fuzz laagje van Vissla zit van je borst tot aan je knieën en een klein stukje op je bovenrug. Naar eigen zeggen moet het warmte isoleren en snel drogen. In de praktijk betekent het dat je eigenlijk gewoon meer en dikkere lagen hebt waardoor je warmer blijft. Het pak was prima warm overigens. Ook droogt het pak niet sneller dan andere pakken.
Paneelconstructie
De Vissla 7 seas paneelconstructie (i.e. in wat voor patroon ze de lappen neopreen hebben geknipt en aan elkaar gemaakt) bestaat voornamelijk uit veel verschillende stukken. Hierdoor krijg je relatief veel naden wat kan inleveren op rek, maar wel een iets specifiekere fit oplevert. Dat geven ze zelf ook al aan.
Voor mij was het net iets te krap bij mij rug en schouders, maar gelukkig viel het qua performance voor me mee.
Kenmerkend is het grote paneel neopreen van je tepels tot aan je knieën.
Een groot paneel geeft meer rek en bewegingsruimte, maar kan ook inleveren op pasvorm en houdt daardoor ook het warme water wat minder op zijn plek. Dit grote paneel aan de voorkant is echt een ontwerphype op dit moment. Veel merken doen het, maar ik ben er niet zo’n fan van. Ik zou grote panelen veel liever zien op plekken waar meer bewegingsvrijheid echt een noodzaak is
Pasvorm is iets heel persoonlijks, maar paneelconstructie kan je wel vanuit een bepaalde logica doen. Ik vind dat zo’n groot paneel aan de voorkant niet echt een performance logica heeft, maar het kan wel een keuze zijn om meer panelen uit een lap neopreen te knippen. Dit heeft onder anderen te maken met het duurzamer produceren van wetsuits. Vooral met het oog op minder overgebleven en onbruikbaar neopreen.
Dope dye
Klinkt allemaal heel dope, maar wat is het? Ik vertelde de vorige keer al over jersey en lining. Je weet wel die buitenste en binnenste laagjes stof van een wetsuit. Dit wordt meestal gemaakt van polyester of nylon, wat ook gewoon kunststoffen zijn. Plastics.
Om deze kunststoffen te kleuren moet je een soort kleurkorrels vermengen in het hele productieproces. Hierdoor behoudt nylon zijn kleur en hoef je dus geen liters water te gebruiken om de stof een wassing te geven.
Dat ‘dope dye’ proces van kleuren is dus blijkbaar gebeurd door fabrieksmolens die een certificaat van Bluesign hebben gekregen. Bluesign is een organisatie die waakt voor een veiligere en duurzame manier van het produceren van stoffen. Klinkt mooi, maar er zitten ook nog wat loopholes in. Zo waren er in 2014 nog géén door Bluesign goedgekeurde dope dye alternatieven dus werden andere processen gewoon door Bluesign goedgekeurd.
Nu zijn we inmiddels een jaar of vijf verder en ik kan niks verder online vinden. Het zou Vissla dus sieren om dit soort documenten openbaar beschikbaar te maken.
Het enige wat Vissla er zelf over zegt is dit
‘Our fabric mills have received the bluesign System Partner certification. In addition to monitoring the reasonable use of chemicals, the partnership ensures that our manufactuerer’s energy and water resource utilization efficiency and waste disposal all comply with the most demanding standards in the global textile industry.’
Desalniettemin is dope dyeing wel het beste en meest milieuvriendelijke kleuringsproces op dit moment. De kritiek van veel mensen, bedrijven en andere merken over het kleuren van wetsuits door Vissla is dus eigenlijk gebaseerd op slechte informatie. Individuele nylon draden worden dus niet met een kleurspoeling gewassen. Daarnaast moet het zwarte nylon van de meeste andere wetsuits net zo goed gekleurd worden. Ook dat gebeurd gewoon met dope dyeing. Veel mensen weten namelijk niet dat nylon in principe beige-achtig van kleur is. Door dope dyeing behoudt een wetsuit zijn kleur ook beter.
In het e-book vertel ik natuurlijk meer over kleuring en fabricage van linings en jerseys
Als alles dus inderdaad goed zit met die Bluesign stuff dan heeft Vissla best wat slims gedaan met hun wetsuits. In ieder geval door het te benoemen. Niet dat het op een of andere manier bijdraagt aan een beter functioneel wetsuit, maar het oog wil ook wat.
En dat is wat een merk precies hoort te doen; het goed vermarkten van hun product.
Duurzaam
Daarmee komen we dus ook op een stukje duurzaamheid. En daar ga ik heel eerlijk over zijn. Ik kan daar geen zak over vertellen. Als je een beetje hebt opgelet is dit hetzelfde stukje tekst als bij het Rip Curl pak.
Hou in je achterhoofd dat definiëren wat duurzaam betekent écht ontzettend lastig is. Misschien kort door de bocht, maar eigenlijk is elk wetsuit niet goed voor het milieu.
Omdat ik de nieuwste pakken heb kan ik lastiger vergelijken met anderen hoe lang het pak bij hen meeging. Het feit dat ik zeventien andere pakken moest testen maakt het niet makkelijker om inhoudelijk iets te kunnen zeggen over hoe lang dit pak meegaat.
Qua gebruik moet je goed uitkijken met klittenband van surfschoentjes en je leash. Jersey’s en linings zijn daar nog steeds allergisch voor. Zodra de scherpe tandjes van klittenband ermee in contact komen gaat de lining rafelen en kan het neopreen bloot komen te liggen en sneller scheuren. Dat rafelen van de groene lining had ik ook bij het pak van Vissla.
Ondanks dat duurzaamheid belangrijk lijkt te zijn voor de branding van Vissla doen ze naar mijn mening niet iets bijzonders met hun Limestone neopreen en Bluesign mills.
Conclusie
Zoals je misschien wel hebt gemerkt is deze review iets korter dan die van Rip Curl. Zo’n 400 woorden. Dat komt hoofdzakelijk door het feit dat Rip Curl ontzettend veel dingen claimt die ik moest onderzoeken.
Vissla daarentegen is veel rustiger en nuchterder. Minder claims en minder dubieus jargon. De verwarrende elementen heb ik er daarom uitgelicht en besproken. Dat is iets wat ik bij elke review zal doen
In de overkoepelende 4/3 review ga ik je natuurlijk vertellen welke 4/3 je het beste kan kopen en nog belangrijker waarom. Daar zal ik nog eens op een rijtje zetten wat ik precies van de Vissla 7 Seas 4/3 vond.
Via de site van Vissla kan je het wetsuit bestellen, maar beter ga je gewoon naar je lokale surfshop. Dan kan je hem passen, wat natuurlijk het allerbelangrijkste is, en stimuleer jij je lokale surfeconomie ook nog eens. Win-win.