Als reactie op de Column van Petra Jansen in de Tilburgse Koerier op donderdag 10 september 16:26. Mocht je deze column nog niet gelezen hebben, raad ik je sterk aan die eerst even te lezen voordat je verder gaat met dit stuk.
Het met stip vreemdste gedrag in Tilburg zijn columnisten die van een afstandje oordelen, maar niet de moeite nemen om een winkel binnen te lopen en zich daar mogelijk te laten verrassen.
Helemaal achteraan, in dat stille stukje dat sommige mensen links laat liggen omdat het nu eenmaal niet op de route ligt naar de parkeergarage achter de schouwburg. Daar staat inderdaad een hele grote zaak, een zaak die zijn uiterste best doet om de schappen met de juiste producten te vullen, zodat de klanten met het juiste advies en de juiste producten ondersteund kunnen worden bij hun gezondheid en fysieke doelen. Nu doen sommige mensen dat liever met producten uit de supermarkt, maar sommigen hebben bepaalde supplementen nou eenmaal nodig voor hun gezondheid of fysieke doelen die ze willen behalen. Net zoals bij elke winkel zijn er tijden op de dag dat het drukker is, dus goed kans dat de mensen die op de vaste tijden hun vaste route langs de winkel lopen daardoor constateren dat de winkel uitgestorven is. Jammer, maar loop gewoon een keer binnen.
Achter de kassa zit overigens geen tiener die verveeld op zijn telefoon zit te kijken, maar een wetenschappelijk opgeleide twintiger die slecht onderbouwde columns in de Tilburgse Koerier zit te lezen.
Het bedrijf heeft natuurlijk een webwinkel, omdat het in de huidige markt marketingtechnisch erg verstandig is omdat je moet kunnen concurreren met andere bedrijven. Spierballen uit een potje is natuurlijk lariekoek, maar daar heeft Petra Jansen dan natuurlijk ook geen studie voor gedaan. Als ondernemer zijnde is het in de voedingssupplementenbranche verstandig om een (duur) pand aan te houden omdat het bij levensstijl- en voedingsadviezen extreem belangrijk is om klanten goed voor te lichten. Het internet is daar vaak te onduidelijk en slecht wetenschappelijk onderbouwd voor, een extra stukje service dus.
Mijn vader heeft een hele duidelijke mening over columnisten die veel te snel oordelen over situaties waar zij totaal geen weet van hebben: allemaal columnisten die alleen een zwart/wit bril op hebben en niet door hebben dat wat ze zeggen alleen maar relatief is aan hun eigen belevingswereld. Ik begin het zelf ook bijna te geloven. Want als blijkbaar iedereen dit doet, hoe kom je er dan achter of iets echt is zoals jij denkt. Ik nodig u dan ook uit om gewoon eens langs te komen, dan kunt u de kelder inspecteren en vaststellen dat er alleen lege dozen en pallets liggen. Hennepkwekerij? Jazeker, Hennep hebben wij. Hennepolie, hennepproteïne, noem het maar op. Allemaal voedingssupplementen voor mensen die graag bewuster willen leven of allergieën hebben waardoor zij genoodzaakt zijn over te stappen naar andere voedingsmiddelen dan u en ik.
Nou zijn slecht onderbouwde columns natuurlijk altijd nog beter dan een krant volgepropt met reclameadvertenties, maar de journalistieke waarde van zo’n column komt zo ook niet echt tot zijn recht. Dat geldt helaas ook steeds vaker voor klassieke vormen van media. Alleen maar meer stukken schrijven die precies hetzelfde kunstje doen gaat de kwaliteit dus niet verhogen. Helaas zijn daar veel mensen nog niet van overtuigd. Ik vrees dus ook dat er in het huidige medialandschap niet extreem veel gaat veranderen en de onwetendheid op deze manier bij het gros van bevolking alleen maar blijft bestaan.
Voor al die slechte columns is er volgens mij wel een hele mooie en slimme oplossing: Druk het gewoon niet meer af. Zo laat een krant zijn eigen waarde weer wat stijgen en kunnen winkeliers rustig hun werk doen om hun klanten tevreden houden. Een winkel runnen is niet zo makkelijk als je denkt.
Lieve Petra Jansen, ik raad je de volgende dingen sterk aan. 1) Kom eens langs en oordeel zelf. 2) Plaats vervolgens een rectificatie in de Tilburgse Koerier. 3) Lees mijn artikel over je mening uiten nog een keer goed.
De tiener, die eigenlijk een twintiger met weinig baardgroei is, die niet verveeld op zijn telefoon zit te kijken, maar slecht onderbouwde columns in de Tilburgse Koerier zit te lezen.
EDIT: Inmiddels is er netjes een rectificatie in de Tilburgse Koerier door Petra Jansen geplaatst. Thanks, Petra. Case closed.
heinz says
Eigenlijk best wel een grappig stukje van mevrouw Jansen. Weer een ongeletterde die, ongefundeerd en ongenuanceerd, letters uitpoept. Jammer dat er opgedrongen letters moeten zijn die mijn beeld, van dit soort, weer bevestigen en mij laten zien dat ze echt bestaan. Voor mij is haar gekakel niet meer dan digitaal toiletpapier dat ik met een sierlijke veeg en flink besmeurd de ‘bittenplee’ door spoel. Zonde van je tijd mijn beste “verveelde tiener”. Niet dat jij het nodig hebt maar toch een tip. Investeer in mensen die het waard zijn en niet in kortzichtige ‘pensters’ die onwelriekend geboer op mijn beeldscherm kletsten.
Surfoloog says
Ha Heinz! Eigenlijk vind ik het alleen maar belangrijk dat er een revisie komt. Dankjewel voor je ongezouten anecdote, ik moest lachen!
Heinz says
Ja dat zou haar sieren, maar ik denk dat je dat ‘vinden’ kunt vergeten.
Een flatuleus paramecium heeft echt geen lange termijn geheugen laat staan een empatisch vermogen.
Maarrrrr…..wel fijn dat jij om mijn ellende moest lachen dus graag gedaan.